Eerste weekjes Azie

19 september 2015 - Thailand, Thailand

Lieve vriendjes, vriendinnetjes, familie en overigen!
Vanaf het hippiedorpje pai dat in de bergen in het noorden van Thailand ligt zal ik eens kort wat van mijn belevenissen op een rijtje zetten.
Er is al zoveel gebeurd in de afgelopen twee weken dat ik het zal houden bij de hoogte en dieptepunten. Het laatste kan ik in een paar zinnen omschrijven dat is namelijk het hostel waar we op dit moment verblijven. We zijn Afrika gewend maar nu zitten we toch echt ergens waar de hygiene, bedden en sanitair te wensen overlaten. Hutje is in de buitenlucht dus mijn intense angst voor ratten ( die hier ontzettend groot, dik en harig zijn) wordt erg op de proef gesteld. Personeel is heel vriendelijk dus we hebben besloten onze drie nachten die we geboekt hadden vol te maken omdat het anders ook zo zonde is van de 10 euro die we betaald hebben... En als dit het enige dieptepunt, als ik het al een dieptepunt mag noemen, blijft de komende weken dan hoor je mij verder ook niet klagen.
We zijn begonnen in Bangkok na een vlucht die niet heel chill was. Toiletten spoelde over dus we moesten een stuk terug vliegen naar Mumbai, daar mochten we niet landen dus toch weer omgedraaid. Lang verhaal kort: 5 uur vertraging, heen en weer gevlieg, aansluitende vlucht gemist, 4 uur op een bedje in Kuala Lumpur met een enorm druk schreeuwend kinderprogramma en vervolgens nog een vlucht naar Bangkok en een taxirit. Foto van hoe we eruit zagen toen we aankwamen deel ik liever niet.
Veel van de mensen die ik ken die zijn ook in Bangkok geweest dus ik hoef niet teveel te zeggen over deze immense drukke en volle stad. Wij zaten in de eerste instantie in het drukke toeristische gedeelte wat ik eerlijk gezegd wel indrukwekkend maar niet geweldig vond. Ben zelf een dagje op de bonnefooi naar een ander gedeelte gegaan en dat vond ik vele malen toffer. Ook wel bijzonder hoe groot het verschil tussen arm en rijk is tussen de enorme gebouwen en drukke straten loop je ineens in een sloppenwijk. Mensen zijn ongelooflijk aardig en willen je als ze een engels spreken met handen en voeten uitleggen waar ze mee bezig zijn. Heerlijk om zo de stad te ontdekken, gewoon ergens heenlopen en dan zien wat je tegenkomt, zo cool is dat!!
Na paar dagen Bangkok in een gammele bus naar Koh Chang, hier 6 dagen genoten van paradijslijk strand, cocktails, feestjes, rust en lekker eten. Ohja en.. Duitsers! Ongelooflijk veel Duitsers daarzo, erg gezellig en veel mee gelachen, maar na dit westerse weekje werd het wel tijd voor wat meer thaise ervaringen.
Vanuit Koh Chang zijn we naar Bangkok teruggegaan en vanaf daar met de nachttrein naar Chang Mai. De nachttrein is echt een super toffe ervaring, je hebt gewoon een treinstel met allemaal stapelbedjes en je gaat met een slakkegangetje (de ns met vetraging is er niks bij) richting het Noorden rijden. Wordt je ochtends wakker en kijk je uit t raam dan zie je een prachtig landschap, afgewisseld door af en toe wat huisjes en jungle. De rit duurde 15 uur maar was tot nu toe de minst zware, hebben redelijk geslapen en van het uitzicht kunnen genieten.
In Chang Mai fietsje gehuurd, leuk joh fietsen tussen de drukte en aan de linkerkant. Zo vaak gedacht; dit zou in Nederland zo niet kunnen en mogen. We hebben daar een aantal tempels bezocht: prachtig ook. Heb nog een bloemetje neergelegd en een kaarsje aangestoken voor alle lieve mensen om me heen! Bloemetje staat voor geluk en rijkdom, dus mocht iemand de loterij winnen.....
We hebben ook een dagje met olifanten doorgebracht. We waren met zn tweeën en een gids en wat olifantentrainers, in de jungle in de bergen. Dit was zooo gaaf! We hebben de olifanten eten gegeven en daarna een stukje wezen rijden. Dierenliefhebbers onder ons: wij reden zonder zadel en alleen op commando's, er kwam dus niks naars voor de olifanten aan te pas. Het ging zeg maar zo: marieeeee ( zo heette mijn schatje) paaaaaaaiiiiiiiii (rechtdoor), marie dendert de bosjes in, euh fuck uhh marieeeeeeeee HOW HOW HOW(stop) marie stopt gelukkig. Oke ik sta dwars op een helling, hoe krijg ik dit immense beest naar rechts: marieeeee quaaaa, marieee quaaaaa. Marie kijkt naar rechts en blijft vervolgens staan. Goed zo kan ik nog wel even doorgaan. Uiteindelijk hebben we een rondje van pak en beet 400 meter in een uur zigzaggend afgelegd. We hebben enorm gelachen en genoten. Na een heerlijke Thaise lunch met de olifanten wezen zwemmen en ze gewassen. Ook weer zo tof, die beestjes zijn ontzettend lief en leuk! We hebben t er nog over gehad een weekje vrijwilligerswerk te gaan doen daar zo leuk vonden we het. Misschien doe ik dat ook ooit nog wel...
Lieverds het gaat goed met ons! We hebben het onwijs naar onze zin, lachen veel en ontmoeten allerlei lieve en gezellige mensen.
Vandaag doen we een beetje kalm aan want we waren allebei erg moe! Gaan straks even de bergen in en vanavond t stadje bekijken. Morgen naar de hotsprings in de bergen, wat een leventje!!
Tot slot: ik wil misschien aan het einde van mijn reis een 10 daagse stilte meditatie cursus gaan doen. Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn, of dat iemand mensen kent dit dit al gedaan hebben. Zou namelijk graag wat ervaringen horen!
Hoe is het in Nederland? Jullie hebben een lekkere nazomer of niet? Nog roddels of dingen die ik moeeet weten? Ik hoor het allemaal graag!!
Dikke kus!

1. Philip Huising:
    21 september 2015
    allemaal leuke belevenissen ga zo door!!!
    maar.... die meditatie??
    wel een groot verschil hoor

ff een beetje russt snap ik
  2. Lotte v steen:
    29 september 2015